Rechten en plichten

Als je cliënt bent van Veilig Thuis Zuidoost Brabant

Als cliënt van Veilig Thuis heb je er recht op dat je goed geïnformeerd wordt, dat we zorgvuldig met je gegevens omgaan en dat we professioneel handelen.

Je dossier, rechten en privacy

Veilig Thuis houdt van iedere cliënt een dossier bij. Daarin staan persoonlijke gegevens van alle gezinsleden: namen, geboortedata, adressen en burgerservicenummers. Ook schrijven we in je dossier alles op wat we met jou en anderen over jou bespreken en wat onze conclusies en adviezen zijn. We gaan vertrouwelijk om met jouw gegevens. Je hebt, tenzij de veiligheid van je gezinsleden daardoor geschaad zou worden, recht op inzage in je dossier. We houden ons daarbij aan landelijke regels. Als je meer wilt weten over je dossier, rechten en privacy, vraag dan om ons privacybeleid. In de Privacyverklaring ‘bescherming persoonsgegevens’ leggen wij u kort uit hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens en voor welke doel wij de gegevens vastleggen. We leggen u ook uit hoe u uw gegevens kunt inzien, wijzigen of verwijderen.

Klachten over de samenwerking met Veilig Thuis

Ben je ontevreden over de samenwerking met Veilig Thuis? Wij helpen je graag om dit op te lossen. Daarvoor is er een klachtenregeling, die biedt je de mogelijkheid om je onvrede te uiten.
Voor de medewerkers van Veilig Thuis is het een kans om de kwaliteit van ons werk te verbeteren.

De klachtenregeling kent drie stappen.

1. Signaal van onvrede oplossen

Bespreek je ontevredenheid met de medewerker van Veilig Thuis met wie je te maken hebt of heeft gehad. Geef elkaar de kans om het samen op te lossen. Komen jullie er samen niet uit? Bespreek dan je ontevredenheid met de leidinggevende van de medewerker.
Je kunt daarbij een onafhankelijk vertrouwenspersoon inschakelen. Dat kan via stichting Zorgbelang of stichting Ouders en Jeugdzorg (voorheen De Noodkreet). Leidt dat niet tot het gewenste resultaat? Kijk dan naar de verdere stappen die je kunt zetten.

2. Bemiddelen en/of advies over de formulering van je klacht

Als je verdere stappen wilt zetten, bieden we je de mogelijkheid om een onafhankelijke vertrouwenspersoon in te zetten (wanneer je dit nog niet hebt gedaan). De vertrouwenspersoon adviseert en ondersteunt bij de verdere procedure, zoals:

  • bespreken wat je met je klacht wilt bereiken;
  • bespreken of bemiddeling nog mogelijk is en zo ja, benaderen van de onafhankelijke klachtenfunctionaris;
  • adviseren bij het opstellen en indienen van je klacht;
  • begeleiden bij de procedure van de klachtencommissie.

De klachtenfunctionaris bemiddelt tussen jou en Veilig Thuis. Het doel van de bemiddeling is om te komen tot een bevredigende oplossing voor beide partijen. Ook kan de klachtenfunctionaris advies geven over de mogelijkheden en beperkingen van de klachtmogelijkheden. Je kunt de klachtenfunctionaris inschakelen via je vertrouwenspersoon.

3. Beoordeling van je klacht

Hebben het gesprek met de medewerker en bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet geleid tot een goede oplossing? Dan kun je een schriftelijke klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie. Dat kun je zelf doen, eventueel samen met de vertrouwenspersoon, of via de klachtenfunctionaris. Als er geen bemiddeling heeft plaatsgevonden, gaat de klachtencommissie na of dat nog mogelijk is. De klachtencommissie doet een uitspraak of je klacht gegrond of ongegrond is.

Meer informatie over de afhandeling van klachten staat in onze Klachtenregeling voor cliënten .

Vertrouwenspersonen Zorgbelang
Iedereen die te maken heeft met Veilig Thuis en daar vragen of klachten over heeft, kan terecht bij de vertrouwenspersonen van het AKJ. Dit geldt zowel voor adviesvragers, voor melders, als voor diegenen over wie een melding is gedaan. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en werkt dus niet voor Veilig Thuis. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon is gratis.

Wat kan de vertrouwenspersoon voor u doen?
Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over het traject bij Veilig Thuis. Als je er niet uit komt met de medewerker van Veilig Thuis, neem dan contact op met een vertrouwenspersoon van het AKJ. Zij of hij beantwoordt uw vragen, informeert je over je rechten en geeft advies.
Heb je behoefte aan meer ondersteuning, bijvoorbeeld bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met Veilig Thuis over uw klacht? Dan brengt het AKJ je in contact met een onafhankelijke vertrouwenspersoon van Zorgbelang, die het vertrouwenswerk in jouw regio uitvoert.

Zo bereikt u de vertrouwenspersoon

  • Bel naar 088 555 1000
  • Mail naar info@akj.nl
  • Chat met een vertrouwenspersoon via de website www.akj.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
    Zie ook:
    www.akj.nl/veiligthuis.

Heb je al contact met een vertrouwenspersoon van Zorgbelang Brabant? Bel op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur naar de betreffende medewerker via zijn of haar mobiele telefoonnummer (te vinden op de website van Zorgbelang Brabant). Of naar het algemene nummer: 013 – 594 21 70. Of mail naar vertrouwenspersonen@zorgbelang-brabant.nl

Stichting Ouders en Jeugdzorg
Ook stichting Ouders en Jeugdzorg (voorheen De Noodkreet) adviseert, bemiddelt en ondersteunt ouders en kinderen die vragen hebben over of zijn vastgelopen in hun contacten met Veilig Thuis. De Noodkreet werkt met ervaringsdeskundige vrijwilligers.
Kijk voor meer informatie op de website van stichting Ouders en Jeugdzorg.

Vragen?

Wil je meer willen weten over de ondersteuning door een vertrouwenspersoon, onze klachtenprocedure of onze privacyregels? Vraag ernaar bij je contactpersoon of bel ons via 0800-2000.